Person
Dipl.-Ing.Waldemar Brost
Assistent Research
Address
Curriculum vitae
since 02/2012 | Engineer at the Institut of Urban und Transport Planning 05/2018 - 06/2019 Chief Engineer (maternity leave replacement) since 03/2016 Team Leader „Transport Modelling“ since 02/2012 Research Assistant |
11/2007-01/2012 | Student assistant at the Institut of Urban und Transport Planning |
10/2003-01/2012 |
Studies as a diploma engineer of civil engineering, RWTH Aachen University |
Main research
transport modeling | infrastructure for alternative fuels |
strategic transportationplanning | spatial analysis, location search |
transport system management | urban mobility |
collection and analysis of data | transportation concept |
Memberships
Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen e.V. (FGSV)
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Deutsche Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft e.V. (DVWG)
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Projects
eMIND – electric Mobility Integration Düren (Projektleitung, Modellierung; since August 2018 (project start)) |
Cities in Charge (Projektleitung, Modellierung; since August 2018 (project start)) |
StandortTOOL für den Infrastrukturaufbau alternativer Kraftstoffe (IAK) (Projektleitung, Modellierung; since May 2018 (project start)) |
SLAM – Schnellladenetz für Achsen und Metropolen (project management, modeller; since Januar 2014 - February 2019 (entire project period)) |
HansE: Setting up a charging infrastructure adapted to traffic flow in the metropolitan region of Hamburg (project management, modeller; since March 2015 - December 2019 (entire project period)) |
Vorstudie Flächendeckendes Schnellladenetz – Mengengerüst und Hochlaufkoordinierung (project coordinator, modeller; October 2015 - March 2016 (entire project period)); partial result are publicated in Nationalen Strategierahmen für den Ausbau der Infrastruktur für alternative Kraftstoffe of BMVI |
Grenzüberschreitende georeferenzierte Datenplattform und Verkehrssimulationsmodell mit integrierter Verkehrsdatenbank für die Region Aachen (modeller; Januar 2012 - December 2016 (project end)) |
STELLA – Site Selection Model for electric Charging Infrastructure (PhD project) |
Teaching
Verkehrsplanung II (tutorial supervision and coordination, SS 2012 - WS 2015/2016; give lectures, SS 2017 - WS 2018/2019; lecturer, WS 2017/2018 - WS 2018/2019) |
Planungsmethodik (tutorial supervision and coordination, WS 2013/2014 - WS 2014/2015) |
Blended Learning (coordination, SS 2012 - WS 2015/2016) |
Diploma, Bachelor and Master Theses (supervision; examiner, since WS 2017) |
Publications
Brost, Waldemar; Eickels, Teresa; Philipsen, Ralf (2019).
Potenzialberechnung für den Aufbau von Ladeinfrastruktur für batterieelektrische Fahrzeuge – Fokussierung auf das Potenzial entstehend aus der Stadtquartiersebene.
In: Straßenverkehrstechnik, 9/2019. Link: http://www.strassenverkehrstechnik-online.de/strassenverkehrstechnik/heftarchiv/svt-09-2019.html |
Eickels, Teresa; Brost, Waldemar (2019). Abschätzung des Einsparpotenzials von NOx-Belastung durch die Modellierung der substituierbaren Verkehrsleistung konventionell betriebener Fahrzeuge. In: Kolloquium Luftqualität an Straßen 2019, S. 79-100. FGSV, Köln. |
Philipsen, Ralf; Brell, Teresa; Brost, Waldemar; Funke, Teresa & Ziefle, Martina (2019).
With a Little Help from My Government – A User Perspective on State Support for Electric Vehicles.
In N. Stanton (Ed.): 9th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2018), track: Human Factors in Transportation. AISC 786 (pp. 1–12) Link: https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-93885-1_35 |
Philipsen, Ralf; Brell, Teresa; Brost, Waldemar; Funke, Teresa & Ziefle, Martina (2018). Running On Empty - Users' Charging Behavior of Electric Vehicles versus Traditional Refueling. Transportation Research Part F, 59, Part A, 475-492. DOI: 10.1016/j.trf.2018.09.024. ISSN: 1369-8478. |
Vallée, D., W. Brost, A. Schnettler, R. Kampker und M. Bartsch, 2018. Infrastruktur. In: Kampker A., Vallée D., Schnettler A. (eds) Elektromobilität. Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg; DOI: 10.1007/978-3-662-53137-2_3 |
Brost, W., T. Funke und M. Lembach, 2018. Spatial Analysis of the Public Transport Accessibility for Modelling the Modal Split in the Context of Site Identification for Charging Infrastructure. Infrastructures 2018, 3(3), 21; DOI: 10.3390/infrastructures3030021 |
Philipsen, R., T. Brell, W. Brost, T. Funke und M. Ziefle, 2018. With a Little Help from My Government – A User Perspective on State Support for Electric Vehicles. Paper at the 9th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2018); Track: Human Factors in Transportation. Juli 2018, Orlando, Florida, USA. |
Brost, W., T. Funke, R. Philipsen, T. Brell und M. Ziefle, 2018. Integrated Model Approach STELLA. Method of Site Identification for Charging Infrastructure. 15th IFAC Symposium on Control in Transportation Systems (CTS 2018). Juni 2018, Savona, Italien. |
Brost, W., T. Funke und R. Philipsen, 2018. Calculation of potential for setting up charging infrastructure for battery-powered electric vehicles – Focusing the calculation of potential according to the urban quarter level. International scientific Conference on Mobility and Transport Urban Mobility – Shaping the Future Together (mobil.TUM 2018). Juni 2018, München. |
Brost, W., T. Funke und M. Lembach, 2018. Räumliche Differenzierung des ÖPNV-Modalsplits zur Integration in die Standortbetrachtung für Ladeinfrastrukturen. REALCORP 2018 – Expanding Cities & Diminishing Space. April 2018, Wien. |
Brost, W., T. Funke und D. Vallée, 2016.
SLAM - Schnellladenetz für Achsen und Metropolen. In:
DVWG Jahresverkehrskongress 2016: "Elektromobilität - aktuelle Chancen und Risiken der Umsetzung". B 367. ISBN 978-3-942488-32-7. Berlin. |
Presentations
Development of rapid-charging infrastructure for electric vehicles in Germany
Workshop electromobility in Brazil
, Brasilia, 01. June 2017
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Ausgewählten Ergebnisse aus den Projekten SLAM und HansE zu Standortkriterien
4. Fachkonferenz Elektromobilität
, München, 21.-22. Februar 2017
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SLAM - Project description and modelling method
14th International Conference on Renewable Mobility “Fuels of the Future 2017“, Berlin, 23.-24. Januar 2017
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Standortfindungsmodell für elektrische Ladeinfrastruktur
– Modellvorstellung
7. Pegasus Jahrestagung
, Stuttgart, 30. September 2016
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Standortfindungsmodell für elektrische Ladeinfrastruktur
Vortrag bei der Universitätstagung 2016,
Graz, 20. September 2016
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Schnellladenetz für Achsen und Metropolen – Projektbeschreibung und Modellierungsmethodik
1. Netzwerktreffen - Elektromobilität Rheinland-Pfalz
, Vortrag, Kaisersesch, 19. Mai 2016
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Research project on a nationwide rapid-charging grid for axes and metropolises (SLAM)
2nd International Conference // E-Mobility Charging Infrastructure in Europe 2020, Vortrag, Berlin, 20. April 2016 S. Ladwig, M. Schwalm, W. Brost, D. Vallée |
Nutzung des OPS am ISB
E-Prüfungstag der RWTH Aachen, Aachen, 21. April 2016 W. Brost, D. Vallée |
Standortmodell zur Erfassung der infrastrukturellen Bedarfe an Achsen & in Metropolen
Elektromobilität Stark in den Markt, Nationale Konferenz der Bundesregierung, Vortrag, Berlin, 15.-16. Juni 2015 D. Vallée, M. Schwalm, W. Brost, A. Shirmohammadli, S. Ladwig |
Qualitätsmanagement in der Verkehrsmodellrechnung
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Grenzüberschreitendes Verkehrssimulationsmodell für die Region Aachen
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